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  • »Sommer vorm Balkon« (2005) von Andreas Dresen

    By Dorothea Holloway | July 21, 2014

    Diese Tragikomödie von Dresen ist wirklich ein unterhaltsames Meisterwerk, das ich mir am 16. Juli, als es im RBB lief, nochmals mit Vergnügen angeschaut habe.

    In KINO – German Film No: 85 (2006) schrieb Ron Holloway:

    The signature of screenwriter Wolfgang Kohlhaase is written all over Andreas Dresen’s Sommer vorm Balkon (Summer in Berlin – read »Summer before the Balkony« in German). Awarded Best Screenplay at San Sebastian for this film, Wolfgang Kohlhaase continues to make film history as the best chronicler of East Berlin on record. Two DEFA classics penned by him come immediately to mind: Gerhard Klein’s Berlin – Ecke Schönhauser (Berlin-Corner Schönhauser) (1957) and Konrad Wolf’s Solo Sunny (1980), the latter so much a Kohlhaas film that Wolf offered him a co-director credit. In both films, as well as in Summer in Berlin, a shot of Schönhauser Allee in this corner of Berlin – Prenzlauer Berg appears as a kind of road marker, a guide to the cinematic odyssey of a Berlin screenwriter. […] Andreas Dresen’s Summer in Berlin, set on Helmholzplatz in Prenzlauer Berg just around the corner from Schönhauser. Katrin (Inka Friedrich) and Nike (Nadja Uhl) live in the same Altbau. […] Nike on the fifth floor with a balcony - where they often spend a summer evening talking about life and dreams until the sun comes up. […] Then the truckdriver Ronald (Andreas Schmidt) comes along […] Andreas Dresen’s Sommer vorm Balkon is the box office hit of the new season.

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    “Boyhood” – Buch und Regie von Richard Linklater

    By Dorothea Holloway | July 17, 2014

    Bereits während der Berlinale war Boyhood der Lieblingsfilm; für mich ist es der beste Film des Jahres. Das magische Meisterwerk ist zur Zeit in Berlin in mehr als einem Dutzend Kinos zu sehen, also reingehen!

    Wir erleben das Vergehen der Zeit in 2 Stunden 44 Minuten, faszinierend. Linklater erzählt von Mason und seiner Familie, die in Texas leben; Mason kommt gerade zur Schule (2003). Zwölf Jahre
    hat Richard Linklater an dem Film gearbeitet. Jedes Jahr hat er für einen Monat mit den von Beginn an ausgewählten Darstellern gedreht, bis Mason ins Kollege kommt (2013). Einmalig. Es gibt keine Zwischentexte, keine “hilfreichen” Erklärungen, die gibt es im Leben nämlich auch nicht.

    Hätte Ron doch Boyhood erleben können. Er hat nämlich Die Kinder von Golzow von Barbara und Winfried Junge so geliebt, ein Wunderwerk, das in der DDR 1961 begann und 2007 endete.

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    “Bravo, Teehaus Berlin!”

    By Dorothea Holloway | July 16, 2014

    Nicht genug zu loben ist der “Konzertsommer Berlin” im Tiergarten. Von Juli bis August gibt es jeweils am Sonntag zwei Konzerte (um 16 und 19 Uhr) im Teehaus im Englischen Garten und um das Teehaus herum!

    Und das eben ist das Faszinierende: “Hier bin ich Mensch, hier darf ich sein”! Nicht nur an Tischen und auf Bänken sitzen die Lauschenden mit Kind und Kegel, sondern lagern auf Decken und genießen die fabelhaft musizierenden Bands. Applaus! Applaus!

    Am 13. Juli gab es Salsa-Rhythmen von Mi Solar, die die begeisterten Zuhörer mit kubanischem Feeling beglückten. Vielen Dank, liebes Teehaus-Team. Mit U9 am Hansaplatz und Buslinien 100, 106, 187 ist das Teehaus am Englischen Garten zu erreichen.

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    Ron liebte die Berlin-Filme

    By Dorothea Holloway | July 14, 2014

    From KINO – German Film No: 24/25 1986/1987:

    Berlin Films at the Museum of Modern Art
    September 1987. Programmed by Larry Kardish.

    Laputa (1986), Helma Sanders-Brahms
    Liebe Mutter, mir geht es gut (Dear Mother,I’m doing fine) (1971) Christian Ziewer
    Die allseitig reduzierte Persönlichkeit (Redupers) (1977) Helke Sander
    Von wegen Schicksal! (Who says Fate!)(1979), Helga Reidemeister
    Die Kümmeltürkin geht (Melek leaves) (1984), Jeanine Meerapfel
    Berlin-Harlem (1974), Lothar Lambert
    Bildnis einer Trinkerin (Ticket of no return) (1979) Ulrike Ottinger
    Stadt der verlorenen Seelen (City of lost Souls) (1983) Rosa von Praunheim and a Super-8 Program.
    Stadtbahnbilder (Cityscapes and the Berlin Stadtbahn) (1983) Alfred Behrens
    Journeys from Berlin (1980) Yvonne Reiner
    Macumba (1982) Elfi Mikesch
    Geschichten aus zwölf und einem Jahr (Stories from twelve and one years) (1986) Manfred Stelzer

    Twelve features, seven by woman filmmakers, five by men.

    Berlin Films in London and Strasbourg

    The Berlin Senate, in collaboration with Inter Nationes and the German Film Export Union, as well as the Goethe Institutes of North America, is sponsoring a touring series of Berlin film productions throughout the United States and Canada during the city’s 750th jubilee year of 1987. The series is composed of both 35mm (for festivals) and 16mm (for cultural institutions) prints that will circulate continually beginning in March of this year at the Los Angeles/AFI Film Festival. Herewith the list of film titles:

    Peter Timm, Meier
    Helma Sanders-Brahms, Laputa
    Markus Imhoof, Die Reise (The Journey)
    Peter Lilienthal, Das Schweigen des Dichters (The Poet’s Silence)

    Berlin Blues, German Dreams

    Alfred Behrens, Stadtbahnbilder
    Alfred Behrens, Walkman Blues
    Lienhard Wawrzyn, German Dreams
    Thomas Brasch, Domino
    Michael Bartlett, Konzert für die rechte Hand (Concerto for the right hand)
    Verena Rudolph, Lucy
    Clemens Klopfenstein, Das Schlesische Tor (The Silesian Gate)

    Of course Regina Ziegler Filmproduktion has made “Berlin-Films”. See KINO – German Film No: 105 (2013) »40 Years of ZIEGLER FILM.«

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    Berlin Film by Wim Wenders

    By Dorothea Holloway | July 10, 2014

    On sunday, July 6 in Freiluftkino Hasenheide was there was an open air screening of Der Himmel über Berlin (1987) by Wim Wenders, script by Wenders and Peter Handke, camera by Henri Alekan.

    Quotation from KINO – German Film No: 26 (1987):

    Making of Sky over Berlin is the Circus Alekan motif: French cameraman Henri Alekan (born 1909), who learned his trade firsthand as an assistant to Eugen Schüfftan and then became a legendary figure in his field through collaboration with such illustrious names as Abel Gance and Rene Clement, Jean Cocteau and Marcel Carne. Thus the city-portrait becomes a film-poem.

    From Pressestimmen from Filmverlag der Autoren:

    Deutsches Allgemeines Sonntagsblatt, Ulrich Gregor: Der Himmel über Berlin erntete den begeisterten Beifall des Publikums ebenso wie der Kritik. Tatsächlich ist Wenders hier ein sehr mutiger, persönlicher, eindrucksvoller und schöner Film geglückt, der sich in keine Tendenzen oder stilistischen Trends einordnen läßt, sondern im Entfalten einer neuen poetischen Fachsprache sich auf ein großes Risiko einläßt (schon dieser Umstand zeichnete ihn gegenüber fast allen anderen Werken in Cannes aus.) Anhand der Geschichten zweier Engel, die in das Berlin von heute hinabsteigen und die Gedanken der Menschen belauschen, entwirft Wenders (der nach Paris, Texas nun wiederum “Heimgekehrte”) ein faszinierendes Bild der Stadt Berlin, das man durchaus als modernes Gegenstück zu dem alten Berlin-Klassiker Berlin, die Sinfonie der Großstadt von Walter Ruttmann empfinden kann.

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    Naked Shame and Pretty Disgrace – Lothar Lambert’s Underground: Pictures, Films, Life

    By Dorothea Holloway | July 10, 2014

    You and your friends are cordially invited to the opening of the exhibition on 10 July at 7 pm. Jan Gympel will speak. Lothar Lambert will be present. SCHWULES MUSEUM, Lützowstrasse 73, Berlin

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    Lothar Lambert 70

    By Dorothea Holloway | July 3, 2014

    Zu Ehren von Lothar Lambert wird am 28. Juli um 19 Uhr im Kino Arsenal Was sie nie über Frauen wissen wollten (1992) gezeigt, in Anwesenheit des Regisseurs, mit einer Einführung von Jan Gympel.

    In KINO – German-Film No: 16 (Autumn 1984) schrieb Jeffrey M. Peck unter der Überschrift Underground to Above-Ground: Lothar Lambert u. a. folgendes:

    Imagine a director who is a cross between Andy Warhol, Russ Meyer, and yourself when you take home movies of grandma, grandpa, and the kids. In fact, Lothar Lambert’s family of Berlin actors, to continue the comparisons, reminds one of the late Rainer Werner Fassbinder’s brood. His (Lambert’s, that is) beautiful blond leading lady Ulrike S. always appears, albeit in less glamorous situations than Hanna Schygulla, and in tow a smorgasboard of characters like Stefan Menche (a macho softie a la Magnum), Dorothea Moritz, Dagmar Beiersdorf, and Albert Heins to whet the appetite of the most international gourmet – better, gourmand, since excess and extremes are Lambert’s forte.

    But Lambert is able to temper his penchant for what most people would charge to be the seemy side of life: prostitutes, pimps, drug-addicts, and transvestites. He has a sincere and genuine desire to represent a view of the world from the perspective of the outsider. These characters often turn out to be homosexual (or at least to have some predilections in this direction), the insignificant, the lonely, or the just plain bored who would like to be something different then they are, to have some notoreity, some excitement, or – if they are really lucky – just plain happiness. […]

    So if it should really happen to you that you should end up observing yourself watching such a film (as Lambert’s character literally does in Drama in Blond), take advantage of this provocative self-consciousness which film can provide, and Lambert’s works especially. By making people like all of us low-budget stars in his films, he creates the possibility of being a star, but one which is still very bound to this earth.

    In KINO – German Film No: 47 (1992) Ron Holloway wrote in Book Corner:

    Stefan Menche, Lambert Underground.

    Metro Verlag, 1992. Subtitled “20 Films by Lothar Lambert, Berlin 1971-1992,” this a chronicle of the life, times, career, and oevre of the “King of the Berlin Underground.” Lothar Lambert, who could make a provocative full-length feature with Ulrike S. and Albert Heins and “friends” on a shoestring, has succeeded on more than one occasion to stand the subsidized German cinema on its head, in addition to being hailed in Paris and Rotterdam, Toronto and New York. Written (in German) and edited an actor-journalist, who appears as a regular in LL’s films, the volume offers insights into and critiques about the themes, happenings, and highlights of the Berlin Underground Scene. Texts by “friends” Dagmar Beiersdorf, Doreen Heins, Dorothea Moritz, Nilgün Taifun, Renate Soleymany, Dennis Buczma, Dieter Schidor, and Manfred Salzgeber. Photos, 167 pages.

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    Comic-Salon in Erlangen

    By Dorothea Holloway | July 2, 2014

    Heute habe ich mit großem Interesse das umfangreiche und höchst informative Programm des 16. Internationalen Comic-Salons Erlangen ( 19.-22. Juni 2014) durchgelesen.

    Die Abhandlung von Herbert Heinzelmann Der kulturelle Urknall: Der Krieg, die Kunst und die Comics hat mir sehr viel Vergnügen bereitet! Albrecht Dürer (1471-1528) deutscher
    Maler, Zeichner, Graphiker und Kunstschriftsteller schuf also 1498 die Graphic Novel zum Bibeltext Die Geheime Offenbarung des Johannes; das sind 15 Holzschnitte, eine zu Dürers Zeiten ziemlich neue Technik.

    Der 1. Weltkrieg, der vor 100 Jahren ausbrach, wird von allen Medien ausgiebig behandelt, also ist es auch ein heißes Thema in Erlangen: U. a. Der Krieg und der Zeichenstift und Das Schlachtfeld an der Somme in voller Breite.

    Die Comic-Meister, die sich für vier Tage in der Universitätsstadt Erlangen, die aus einer Ritterakademie hervorging, zusammen fanden, konnten 30 Ausstellungen genießen, Vorträge, Lesungen, Gespräche und auf dem Schloßplatz die beeindruckende Open Air-Installation The Great War von Joe Saccos. Sogar der berühmte Jacques Tardi war nach Erlangen gekommen, wo seine frühen Weltkriegs- Comics gezeigt wurden. Natürlich war auch Otto Dix vertreten und die japanischen Comics.

    Den Max-und-Moritz-Preis 2014 erhielt MAWIL für seine Graphic Novel Kinderland, als Beste deutschsprachige Zeichnerin wurde Ulli Lust ausgezeichnet. Beide Künstler, MAWIL und Ulli Lust leben in Berlin. Der bereits vielfach ausgezeichnete Großmeister Ralf König erhielt den Sonderpreis für sein Lebenswerk. König ist 53 Jahre. Halleluja, da können wir noch viel Schönes von unserem Superstar Ralf erwarten. Hoch soll er leben!

    Anmerkung: KINO – German Film-Redakteur Gregor Sedlag, hauptberuflich Comicautor und Illustrator, war ebenfalls mit einer kleinen Veröffentlichung beim Comic-Salon in Erlangen vertreten – in der Comic-Anthologie PERRY Erlangen Ashcan-Spacial #2 des Verlags Alligatorfarm.

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    Volker Koepp 70 Jahre

    By Dorothea Holloway | June 30, 2014

    Regisseur Volker Koepp wurde am 22. Juni 70 Jahre.

    From O. is for OBERHAUSEN – Weg zum Nachbarn (1979) by Ronald and Dorothea Holloway:

    A leading humanist in the contemporary documentary field, Volker Koepp has made a series of “Wittstock films” – Girls in Wittstock (1975), Again in Wittstock (1976) – on working girls in a provincial town’s factory using a casual, revelatory style. Das Weite Feld (1976) and Hütes (1977), an Oberhausen winner, poetically match man with nature; Hütes is a warm account of two sisters reviewing the past over a recipe for potato-dumplings handed down for generations.

    Ron Holloway schrieb das folgende und mehr in KINO – German Film No: 71 (2000) Special Issue, “Film and Cinema in Eastern Germany”:

    Volker Koepp’s latest documentary essay, Herr Zwilling und Frau Zuckermann [an der Kamera der fabelhafte Thomas Plenert], brings us to western Ukraine – an area known as Bukovina where Germans, Jews, Poles, Ukrainians, and Rumanians have felt at home for decades. Also, the poet Paul Celan was born here, in whose verses the sunken world of his childhood always rises to the surface. A world that was destroyed by the German Fascists in 1941, they sent Jewish citizens, almost without exception, to death.

    In Der Tagesspiegel vom 22. Juni schreibt Gunda Bartels über einen Hausbesuch zum 70. bei Volker Koepp.

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    Helmut Dietl 70 Jahre

    By Dorothea Holloway | June 25, 2014

    Im Berliner Tagesspiegel verneigt sich Jan Schulz-Ojala vor dem großen Künstler.

    Einige Sätze aus KINO – German Film No: 46 (1992) von Ronald Holloway:

    The moment Helmut Dietl’s Schtonk! hit the movie screens across Germany, it was already the country’s top media event as well as being an assured critical and commercial hit. […] Helmut Dietl, whose Kir Royal tv-series established him as a
    masterful satirist, peppers Schtonk! with everything from slapstick humor […] to Billy Wilder touches[…]. A story with such recognizable roots in history comes along once in a blue moon: Germany wrestling gallantly with itself – and falling, with pomp and ceremony, into …Schtonk!

    P.S: Mir kommt in den Sinn, wie seit einiger Zeit “Schland” gesagt wird, wenn Deutschland gemeint ist. D. H.

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